Pedagog szkolny:

mgr Agnieszka Langkamer

 

HARMONOGRAM DYŻURÓW PEDAGOGA od 03.05.2021r.

Poniedziałek

9.00 – 13.20

Wtorek

8.00 – 12.10

Środa

8.55 – 14.10

Czwartek

8.55 – 13.10

Piątek

8.00 – 12.00

  

Stres przed maturą - porady dla rodziców -   zobacz

 

 

W sieci uzależnień. Jak rozpoznać u nastolatków uzależnienie od Internetu?

 

W dobie pandemii nastolatki jeszcze więcej, niż dotychczas, spędzają czasu w sieci. Komunikatory i platformy edukacyjne zastąpiły tradycyjną naukę w szkole, rozrywka i kontakty z rówieśnikami też przeniosły się do Internetu. To wszystko sprawia, że młodzi ludzie wiele godzin spędzają przy komputerze. W niektórych przypadkach tak bardzo identyfikują się ze światem wirtualnym, że zupełnie tracą kontakt z tym rzeczywistym i popadają w uzależnienie od Internetu. Nie wyobrażają sobie życia bez gier komputerowych czy portali społecznościowych.

Portale stają się dla nich społecznym lustrem, gdzie budują swoją osobowość, tożsamość, swoje poczucie własnej wartości, może to wywoływać stany depresyjne, wycofanie się z życia w realu. Np. ktoś wrzuci swoje zdjęcie do Internetu i oczekuje, że to zdjęcie otrzyma dużo lajków, a jest zupełnie przeciwnie i otrzymuje  negatywne komentarze. Takiej osobie później może być trudno spotkać się z ludźmi, gdyż ma w głowie te wszystkie komentarze, które przeczytała np. na Facebooku czy na Instagramie. To może wywołać lęk, który będzie miał odzwierciedlenie w realnych kontaktach.

Z kolei kontakt z komunikatorem internetowym, a nie z normalną rozmową, w jakiś sposób upośledza zdolności komunikacyjne nastolatków. Bo po co używać słów i zdań, skoro można wysłać emotikonkę albo dać laika. Sposób komunikacji staje się coraz bardziej uproszczony. Posługujemy się ikonami emocji, czyli popularnym emotikonkami czy symbolami takimi jak kciuk w górę. Problem pojawia się wtedy, jeżeli te emocje zostają rzeczywiście spłycone tylko do obrazków, wtedy komunikacja, jaką znamy, zostaje wyparta przez pismo obrazkowe. A to już nie jest rozwój, a regres, powrót do bardzo odległych czasów.

A jakie zagrożenia czyhają w świecie gier komputerowych?

Świat gier jest bardzo szerokim pojęciem. To nie tylko gry komputerowe, ale też gry na konsole, gry mobilne. Są one bardzo atrakcyjnym sposobem zabawy i łatwo wciągają w ekscytującą fabułę. Przenoszą gracza w świat fantastyki, sensacji, umożliwiają odgrywanie różnych ról, bycie kimś wyjątkowym, tworzenie swojego awatara. Zapewniają również nowe doświadczenia w wirtualnej społeczności i mogą łagodzić lęk społeczny, samotność. Gry singleplayer oznaczają, że gracz kupuje jakąś grę i gra w nią określoną liczbę godzin. Zazwyczaj gra sam i wg scenariusza buduje swoją postać. Gra ma swój początek i koniec. Inny typ gier to są gry typu multiplayer. Tam też gracz wchodzi w pewien świat i wciela się w swoją postać, ale wchodzi w interakcje z innymi postaciami, które są czasem tworzone przez innych graczy. To są gry on-line, gra się wspólnie, tworzy zespoły i interakcje. Pewną pułapką tych gier jest fakt, że świat gry istnieje i zmienia się nawet wtedy, gdy gracz nie bawi się aktywnie, czyli nie ma dostępu do gry w danym momencie. Ten świat tworzą i zmieniają inni. W konsekwencji prowadzi to do tego, że wracając do gry, trzeba się zorientować, co się zmieniło. To też może skutkować m.in. odczuwaniem tzw. strachu przed utratą. Gracz obawia się, że może przegapić coś, co dzieje się w grze. Ponadto w niektórych grach  budowa avatara jest na tyle skomplikowana i zajmuje tak dużo godzin, że ten awatar staje się w pewnym sensie alter-ego gracza. Jest postacią, która reprezentuje gracza, jest jego idealną, wymyśloną formą. W przeciwieństwie do gier typu singleplayer, w te gry można grać w nieskończoność. I to jest pułapka dlatego, że jest to jeden z najbardziej uzależniających typów gier.

Zresztą z podobnym uzależnieniem mamy do czynienia w przypadku mediów społecznościowych. Tym bardziej, że  wszystkie media społecznościowe bardzo dbają o to, żebyśmy byli aktywni. Treści, które wyświetlają nam się na ekranie na naszych kontach są bardzo ściśle dostosowane do naszych potrzeb, aktualnych zainteresowań. Kiedy stwierdzić, że w przypadku nastolatka już jest coś nie tak?

Należy zaznaczyć, że to nie sam fakt angażowania się w jedną z tych czynności stanowi przejaw patologii, ale nadmierna intensywność ich podejmowania i negatywne konsekwencje, jakie ponosi jednostka i jej otoczenie. To, co powinno nas zaniepokoić w zachowaniu dziecka, to niezauważanie przez nie faktu, że ma problem. Kłamie na temat grania, gra powyżej 20 godzin tygodniowo, późno chodzi spać, wykrada się na granie w nocy. Ma problemy ze wstawaniem rano do szkoły, jest wyizolowane, wycofuje się z realnego świata rówieśników, wchodzi w spory i kłótnie w związku z graniem, czas grania systematycznie w ciągu ostatniego roku wzrasta. Takie dziecko może np. spędzać dużo czasu w poszukiwaniu w Internecie tematów związanych z graniem, przyznawać, że gra poprawia mu nastrój. Gdy nie gra, jest rozdrażnione, myśli o graniu codziennie, gra codziennie. Zdarza się, że wcześniej był dobrym uczniem, a teraz ma kłopoty i stracił zainteresowanie innymi aktywnościami życiowymi i hobby. Oprócz objawów psychologicznych mogą też wystąpić objawy somatyczne. Od ignorowania podstawowych potrzeb biologicznych, takich jak jedzenie, spanie, higiena osobista, poprzez różne problemy zdrowotne, jak przybieranie na wadze lub przeciwnie utrata wagi, suche lub napięte oczy, bóle głowy, bóle kręgosłupa, czy też ogólne przemęczenie bądź wyczerpanie.

 

Rodzice zaniepokojeni nadmiernym spędzaniem czasu swoich dzieci w Internecie mogą wykonać prosty test  Kimberly Young, który zamieszczony jest poniżej:

Jaką rolę w Twoim życiu pełni Internet?

Czy służy tylko do pracy, nauki, komunikowania się i bezpiecznej rozrywki, czy może nadmiernie Cię pochłania i jest lub staje się źródłem problemów.

  1. Czy odnosisz wrażenie, że twoje zaabsorbowanie Internetem jest na tyle duże, iż nieustannie myślisz o wcześniejszych aktywnościach w Internecie i/lub nie możesz doczekać się kolejnych sesji w sieci?
  2. Czy czujesz potrzebę aby coraz więcej czasu spędzać w Internecie, żeby tym samym zwiększyć swoje poczucie zadowolenia i satysfakcji?
  3. Czy masz za sobą wielokrotne i nieudane próby kontrolowania, ograniczania lub zaprzestania korzystania z Internetu?
  4. Czy zdarzało Ci się odczuwać wewnętrzny niepokój, napięcie, nastrój depresyjny (obniżenie nastroju, smutek) albo rozdrażnienie w sytuacji prób ograniczania lub zaprzestania korzystania z Internetu?
  5. Czy zdarza Ci się korzystać z Internetu przez dłuższy czas niż wstępnie zaplanowany/zakładany?
  6. Czy kiedykolwiek pojawiło się ryzyko zerwania kontaktów z kimś bliskim, utraty ważnej relacji z innymi, problemów w pracy, kłopotów z nauką lub w obszarze kariery zawodowej w związku ze spędzaniem zbyt dużej ilości czasu w Internecie?
  7. Czy kiedykolwiek oszukiwałeś/aś swoich bliskich, terapeutów lub inne osoby, tak aby ukryć swoje nadmierne zaabsorbowanie Internetem?
  8. Czy korzystasz z Internetu w celu ucieczki od problemów lub dla uniknięcia nieprzyjemnych przeżyć, uczuć (np. poczucia bezradności, poczucia winy, niepokoju lub depresji)?

Interpretacja wyników

Według autorki testu pozytywna odpowiedź (TAK) na 5 spośród 8 powyższych pytań wskazuje, że osoba może być uzależniona od Internetu. W takim przypadki wskazane jest skonsultowanie się  z terapeutą uzależnień w celu dokładnego badania i ewentualnego ustalenia strategii terapeutycznej.

 

Można to zrobić, korzystając z telefonu zaufania, pod którym dyżurują specjaliści od uzależnień behawioralnych 801 889 880. Telefon jest czynny codziennie w godzinach 17-22.

Strony internetowe zawierające ważne materiały profilaktyczne dotyczące różnego rodzaju uzależnień i problemów nastolatków

 

Alkohol

https://www.parpa.pl/index.php/profilaktyka-system-rekomendacji/poradnik-dla-rodzicow

Anoreksja i bulimia

https://www.uzaleznieniabehawioralne.pl/zaburzenia-odzywiania/o-uzaleznieniu-zaburzenia-odzywiania/

Depresja

https://800100100.pl/dla-rodzicow/depresja-u-dzieci-i-nastolatkow---jak-ja-rozpoznac,id,25

Dopalacze

http://lowojkowice.eu/wp-content/uploads/2015/07/dopalacze1617.pdf

E-papierosy

https://gis.gov.pl/wp-content/uploads/2019/11/e-papierosy-prezentacja-25.11.pdf

Fobia szkolna

https://www.pokonajlek.pl/fobia-szkolna/

Zagrożenia w Internecie

https://www.uzaleznieniabehawioralne.pl/siecioholizm/poradnik-rodzica-siecioholizm/

Mowa nienawiści

https://rodzice.fdds.pl/wiedza/mowa-nienawisci/

Narkotyki

https://www.domnadziei.pl/wp-content/uploads/2019/01/Narkoman-to-może-być-także-Twoje-dziecko-Fundacja-Dom-Nadziei.pdf

Nerwica

https://www.pokonajlek.pl/zalamanie-nerwowe/

Otyłość

https://imid.med.pl/images/do-pobrania/fimid-poradnik-web.pdf

Przemoc rówieśnicza

https://rodzice.fdds.pl/wiedza/moja-dziecko-doswiadcza-przemocy-ze-strony-rowiesnikow/

Samookaleczenia

https://800100100.pl/dla-rodzicow/autoagresja---samookaleczenia,id,23

Stres szkolny

https://zdrowie.pap.pl/rodzice/stres-szkolny-niedostrzegane-cierpienie-dzieci

Uzależnienia ekranowe:

https://rodzice.fdds.pl/wiedza/domowe-zasady-ekranowe%e2%80%af/

Zaburzenia lękowe i emocjonalne

https://www.pokonajlek.pl/strach/

 

 Filmy edukacyjne:

"Cyrk motyli"
https://www.youtube.com/watch?v=Db-4wFcWQN0 tolerancja, empatia i akceptacja siebie

"Validation"
https://www.youtube.com/watch?v=0a4tohrC-9g jaką moc mają słowa i jak potrafią zmienić rzeczywistość wokół nas

film o roli autorytetów
https://www.youtube.com/watch?v=XK-70QC_n7k

filmiki o portalach społecznościowych

https://www.youtube.com/watch?v=yPbin...
https://www.youtube.com/watch?v=GXdVP...

cyberprzemoc
https://www.youtube.com/watch?v=7ci0dO3r6TU

historie poruszające różne problemy nastolatków, wstęp do dyskisji o nich
https://www.edukacja.fdds.pl/?option=com_szkolenia&tekst=historia&criteria=&blotem=&search=szukaj

depresja u nastolatków
https://www.youtube.com/watch?v=_96_Ck_w_gw
https://www.youtube.com/watch?v=v_qKbTAQIe0
https://www.youtube.com/watch?v=gAdMVDVWYlQ

Drodzy Uczniowie

W codzienności zdominowanej przez pandemię i ograniczenia rośnie zagrożenie sięgnięcia po używki. Pamiętajcie jednak, że takie rozładowywanie stresu prowadzi do kolizji z prawem, uzależnienia , utraty zdrowia a nawet życia. Odpowiedzi na pytanie, dlaczego NIE WARTO sięgać po używki takie jak: alkohol, narkotyki czy dopalacze, znajdziecie w filmach:

https://dopalaczeinfo.pl/strony/filmy

https://www.youtube.com/watch?v=UU0eiMuUEpM

https://www.youtube.com/watch?v=kDVJrgOP4V0

 

 Drodzy Uczniowie i Rodzice

Przedświąteczny czas sprzyja wzmożonej aktywności w Internecie i robieniu zdalnych zakupów. Dlatego przypominamy o najważniejszych zasadach cyberbezpieczeństwa. 

STOP CYBERPRZEMOCY!!!

Drodzy Uczniowie czas izolacji sprzyja zwiększonej aktywności w Internecie, dlatego tym bardziej bądźcie czujni i reagujcie na wszelkie przejawy cyberprzemocy:

  • ośmieszanie, obrażanie, straszenie, nękanie czy też poniżanie kogoś za pomocą Internetu, albo telefonu komórkowego
  • podszywanie się pod kogoś w portalach społecznościowych, na blogach, wiadomościach e-mail lub komunikatorach
  • włamanie się na czyjeś konto (np. pocztowe, w portalu społecznościowym, konto komunikatora) 
  • publikowanie oraz rozsyłanie filmów, zdjęć, albo informacji, które kogoś ośmieszają
  • tworzenie obrażających kogoś stron internetowych lub blogów
  • pisanie obraźliwych komentarzy na forach, blogach, portalach społecznościowych

 Jeśli doświadczacie któregoś z nich, postępujcie wg wskazówek:

  • powiedzcie o tym zaufanej osobie dorosłej - z jej pomocą będzie Wam łatwiej poradzić sobie z tą sytuacją
  • postarajcie się nie kontaktować ze sprawcą cyberprzemocy i nie odpowiadać na jego zaczepki, dzięki temu unikniecie prowokowania go do dalszych działań
  • zachowajcie wszystkie dowody cyberprzemocy - nie kasujcie smsów, e-maili, rozmów na czatach lub komunikatorach
  • jeśli ktoś dokucza Wam na jakiejś stronie WWW, zróbcie zrzut ekranu - aby zachować to, co widzicie na ekranie, wciśnijcie klawisz "PrintScreen" (Prt Sc), a następnie otwórzcie program tekstowy (np. Word) lub graficzny (np. Paint) i wklejcie tam screen, naciskając jednocześnie klawisze "Ctrl" i "V". Pamiętajcie, aby zapisac plik!
  • pamiętajcie, sprawca cyberprzemocy nie jest bezkarny, oto skutki prawne:

https://www.youtube.com/watch?v=d-ME7clmzIk

https://www.youtube.com/watch?v=_8HEIhHqfCQ

Jeśli jesteście świadkami cyberprzemocy:

  • nie przesyłajcie dalej ośmieszających wiadomości
  • pomóżcie pokrzywdzonej osobie poprzez poinformowanie kogoś dorosłego o jej sytuacji.

 

Zastanówcie się, zanim udostępnicie informacje o sobie innym! - pobierz

 

https://www.youtube.com/watch?v=XMcr2-Ke3I4

https://www.youtube.com/watch?v=PjgRYQRhFQ4

ulotka dla rodziców - pobierz

Więcej materiałów na temat bezpieczeństwa w sieci i nie tylko znajdziecie w zakładce „pedagog szkolny”.

Drodzy Uczniowie, czas obostrzeń i izolacji wymaga od wszystkich dobrej organizacji czasu, na pewno większość z Was wypracowała swoje metody zarządzania czasem i świetnie radzi sobie w nowej sytuacji. Jednak warto sprawdzić czy nie da się jeszcze lepiej gospodarować swoim czasem. Służy temu analiza SWOT, która polega na rozpoznaniu swoich mocnych i słabych stron oraz wynikających z nich szans i zagrożeń. Dzięki niej odpowiecie sobie na pytania:
1. W jaki sposób mogę wzmocnić swoje mocne strony osłabiając przy tym słabe?
2. W jaki sposób mogę wyeliminować zagrożenia dzięki wykorzystaniu szans?
3. Jak dzięki mocnym stronom mogę wykorzystać szanse?
4. W jaki sposób słabe strony mogą wzmocnić zagrożenia?

Do pobrania:

psychozabawa pozwalająca lepiej rozpoznać swoje mocne strony - pobierz (zał.1)

analiza SWOT - pobierz (zał.2)



Przedłużający się czas epidemii to niewątpliwie trudny czas wpływający na obniżenie nastroju a nawet skutkujący depresją. W sytuacji przedłużającego się spadku nastroju i apatii warto sprawdzić czy to symptomy depresji. Można do tego wykorzystać skalę depresji Becka. To wstępny test, który można samemu przeprowadzić w domu, by zorientować się, czy gorszy nastrój jest chwilowy, czy może należy skorzystać z fachowej pomocy.

Do pobrania:

skala depresji Becka - pobierz (zał.3)

ulotka pobierz (zał.4)

 

Czas pandemii sprzyja zwiększonej aktywności w Internecie, jak zrobić to bezpiecznie i odpowiedzialnie, jak uniknąć zagrożeń i nie pozwolić się wykorzystać oszustom? Poniżej znajdują się linki do materiałów poświęconych tym problemom:

Filmy dla uczniów i do wykorzystania na godzinach wychowawczych

https://www.edukacja.fdds.pl/06a0dcbb-10d3-4e00-9f5e-a7844e3b3823/Extras/na-zawsze.mp4 - prywatność a portale społecznościowe

https://www.edukacja.fdds.pl/ae579dae-66d6-4ffe-a057-70b7431ccc40/Extras/historia-julki.mp4  - prywatność a portale społecznościowe, kontynuacja filmu "Na zawsze", cz.1

https://www.edukacja.fdds.pl/5e84f3d7-1d2e-48a8-a7fa-7c01ce4e6944/Extras/historia-mateusza.mp4  - prywatność a portale społecznościowe, kontynuacja filmu "Na zawsze", cz.2

https://www.edukacja.fdds.pl/d43be140-c643-4589-b07f-c086b5710202/Extras/naduzywanie.mp4  -prezentacja

 

Linki do filmów poświęconych innym problemom nastolatków

http://edukacja.fdds.pl/9f9ba5e8-7d78-4cb1-9fdd-4ac126d38346/Extras/Historia-Jaska.mp4  - problem przemocy w rodzinie

http://edukacja.fdds.pl/50514240-7b92-4d89-aea3-ad44f3b48f0e/Extras/szkola_historia_Magdy.mp4  - problem przemocy rówieśniczej

https://www.edukacja.fdds.pl/fa341e60-23cf-442e-b2f9-192951cdf339/Extras/dowod_milosci.mp4  - młodzieńcza miłość