HARMONOGRAM DYŻURÓW SPECJALISTÓW |
||||
|
Agnieszka Langkamer Pedagog szkolny pokój 209 |
Katarzyna Kot- Grabarz Pedagog specjalny pokój 304 |
Agnieszka Jędrzejewska- Florczyk Psycholog pokój 105 |
|
Poniedziałek |
7.40– 15.30 |
----------- |
----------------- |
|
Wtorek |
9.40 – 13.20 |
----------- |
11.15 – 16.15 |
|
Środa |
11.10 – 15.30 |
------------ |
7.30 – 12.30 |
|
Czwartek |
7.40 – 13.20 |
9.50 - 13.20 |
10.15 – 15.15 |
|
Piątek |
8.00 – 15.30
|
9.50 - 12.30
|
----------------- |
|
Odpowiedzialność prawna nieletnich - pobierz
Jak się uczyć, żeby się nauczyć?
Uczyć się, praca domowa, klasówka ……. brzmi strasznie? Otóż, nie taki diabeł straszny, jak go malują, jeśli będziesz pamiętać o kilku ważnych zasadach i postrasz się wcielić je w życie. Ale zanim o tym, co pomaga w procesie uczenia się, warto, żebyś wiedział/a co na pewno przeszkadza i jakich nawyków musisz się pozbyć, chcąc się efektywnie uczyć, a więc na początku pozbądź się siedmiu grzechów głównych uczenia się, do których należą:
- Dostęp do social mediów. To największy pożeracz ludzkiej uwagi. Osoby, które chcą skutecznie się uczyć, muszą zapamiętać: nauka równa się brak dostępu do mediów społecznościowych.
Rozwiązanie: wyciszenie lub wyłączenie telefonu, a także instalacja specjalnych wtyczek na komputerze, które blokują dostęp do stron zakazanych podczas uczenia się. - Inne rozpraszacze. Hałas, źle dobrane światło czy włączony telewizor dają sygnał mózgowi, że oto powinien przejść w tryb podzielnej uwagi. Trzeba jak najszybciej odłączyć się od tych bodźców, aby umysł mógł odetchnąć i pracować pełną parą.
Rozwiązanie: stworzenie swojego własnego, cichego kącika do nauki, ewentualnie zagłuszenie hałasów muzyką, która pomaga się skoncentrować. - Bałagan wokół.Walające się papiery, wieczne poszukiwania długopisu czy stos kubków na stole – skądś to znasz? Jeśli tak, to natychmiast zmień scenografię miejsca, w którym się uczysz.
Rozwiązanie: regularne sprzątanie papierów i pozbywanie się tego, co nie jest już potrzebne. Możesz robić codziennie pięciominutowe porządki, na przykład przed pójściem spać. - Wizyty w lodówce. Podjadanie jest szkodliwe dla koncentracji, zwłaszcza gdy na takie przechadzki wybieramy się kilka razy w ciągu jednej godziny.
Rozwiązanie: Żeby skutecznie się uczyć, trzymaj ulubione przekąski blisko miejsca nauki. Wybieraj produkty, które wspomagają pracę Twojego mózgu – orzechy, bakalie albo stymulują go w naturalny sposób – zielona herbata, yerba mate. - Uczenie się ciągiem. Każdy mięsień potrzebuje chwili na odpoczynek. Inaczej może dojść do jego przetrenowania. W przypadku mózgu najgroźniejszą kontuzją jest zmęczenie, niechęć i niemoc dalszej nauki.
Rozwiązanie: Robienie krótkich, kilkuminutowych przerw po zapamiętaniu danej partii materiału.
- Brak tlenu. Mózg potrzebuje dostępu do świeżego powietrza. Dzięki temu pracuje się nam efektywniej i mniej ziewamy.
Rozwiązanie: Gruntowne przewietrzenie pokoju przed rozpoczęciem nauki, uczenie się przy uchylonym oknie lub wychodzenie na zewnątrz podczas przerw.
- Wymówki. Ich wymyślanie to ulubione zajęcie osób odkładających rzeczy na później. Rozwiązanie: Przypomnij sobie wszystkie wymówki, dla których najczęściej rezygnujesz z nauki i znajdź dla nich kontrargument. Przykładowo, zadanie wykonane dzisiaj pozwoli cieszyć się słonecznym weekendem w spokoju.
Wiesz już, co przeszkadza w uczeniu się, a co na pewno pomaga? Oto kilka sposobów efektywnego uczenia się:
- Systematyczność jest najważniejsza
Nadrzędna zasada uczenia się brzmi: krótko, ale systematycznie. Dla wzmocnienia połączeń nerwowych w mózgu potrzebne są codzienne treningi. Dlatego lepiej uczyć się pół godziny dziennie, zamiast robić sobie kilkugodzinne sesje raz w tygodniu. - Mapy myśli, tabele, fiszki, itp.
Czytając podręcznik rób atrakcyjne dla Ciebie notatki w formie mapy myśli, fiszek, tak jak lubisz, ale pamiętaj, nie przepisuj podręcznika, używaj skrótów, rysunków, stosuj różnorodne kolory, znaki i symbole. Takie wspomagacze nauki należy koniecznie tworzyć własnoręcznie, ponieważ wzmacnia to proces zapamiętywania. - Dopasowana metoda nauki
Jedni z nas to urodzeni wzrokowcy, inni najlepiej zapamiętują to, co usłyszą. Żeby przyswajać informacje efektywniej, warto dopasować metodę do swojego stylu uczenia się. Dla wzrokowców najlepsze będą obrazki i stosowanie długopisów lub markerów w różnych kolorach. Słuchowcy mogą powtarzać materiał, mówiąc na głos i nagrywając siebie albo korzystając z audiobooków czy z wykładów w Internecie. - Abstrakcyjność
W tej metodzie musimy „poruszyć” naszą prawą półkulą. Tworzenie abstrakcyjnego kontekstu dla poznawanych informacji pozwala zapamiętać je na bardzo długo. Technika ta sprawdza się szczególnie dobrze w nauce języków, w ramach czego tworzy się zupełnie zmyślone, wręcz absurdalne zdania.
Warto obejrzeć:
https://www.youtube.com/watch?v=rz39Kz5zVF4 Motywacja do samodzielnej nauki w domu. Jak się uczyć?
https://www.youtube.com/watch?v=0gni1lRsZV0 Jak się uczyć? Sposoby na samodzielną naukę z podręcznikiem.
Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie?
Rekomendacje MEN załącznik 1
Wskazówki dla nauczycieli i wychowawców załącznik 2
Więcej informacji na stronie:
W zdrowym ciele – zdrowy duch
Początek nowego roku to dla wielu z nas czas postanowień, a może by tak zmienić nawyki żywieniowe? Jeśli zdarza Ci się nie jeść śniadania, jeść nieregularne posiłki, często sięgać po fast food, pić słodkie napoje, to warto pomyśleć o zmianie sposobu odżywiania się, by jak najdłużej cieszyć się zdrowiem i witalnością. Zdrowa dieta tym bardziej jest niezbędna w życiu każdego nastolatka. Prawidłowa dieta sprawia bowiem, że nastolatek ma dużo energii, nie doświadcza niedoboru witamin i minerałów, właściwie się rozwija i utrzymuje zalecaną do jego wieku i wzrostu wagę. Budowanie nawyków żywieniowych zaczyna się już we wczesnym dzieciństwie, ale nigdy nie jest za późno na wprowadzenie zmian na lepsze, w tym celu przestrzegaj zasad zdrowego żywienia opracowanych przez przez grupę ekspertów Instytutu Żywności i Żywienia, oto one:
ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA
związane z Piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej
dla dzieci i młodzieży (piramida znajduje się poniżej w załączniku)
- Jedz posiłki regularnie (5 posiłków co 3-4 godziny).
- Warzywa i owoce jedz jak najczęściej i w jak największej ilości.
- Jedz produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste.
- Codziennie pij co najmniej 3-4 szklanki mleka. Możesz je zastąpić jogurtem naturalnym, kefirem i – częściowo – serem.
- Jedz ryby, nasiona roślin strączkowych i jaja. Wybieraj chude mięso. Ograniczaj spożycie produktów mięsnych przetworzonych.
- Ograniczaj spożycie tłuszczów zwierzęcych. Zastępuj je olejami roślinnymi.
- Unikaj spożycia cukru, słodyczy i słodkich napojów. Zastępuj je owocami i orzechami.
- Nie dosalaj potraw. Unikaj słonych przekąsek i produktów typu fast food.
- Pamiętaj o piciu wody do posiłku i między posiłkami.
- Bądź codziennie aktywny fizycznie w szkole i poza szkołą.
Piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej dzieci i młodzieży - załącznik 1
Komentarz do zasad zdrowego żywienia - załącznik 2
Zalety jedzenia śniadania - załącznik 3
Ważne strony internetowe:
Instytut Żywności i żywienia https://www.pzh.gov.pl/serwisy-tematyczne/instytut-zywnosci-i-zywienia/
Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej https://ncez.pzh.gov.pl/
Bezpłatne Centrum Dietetyczne online https://poradnia.ncez.pl/
Artykuły:
Zasady prawidłowego żywienia dla młodzieży
https://ncez.pzh.gov.pl/dzieci-i-mlodziez/zasady-prawidlowego-zywienia-dla-mlodziezy/
Jak wspierać dziecko w realizacji prawidłowych nawyków żywieniowych?
Zaburzenia odżywiania – jak rozmawiać o pierwszych objawach z własnym dzieckiem?
https://ncez.pzh.gov.pl/dzieci-i-mlodziez/zaburzenia-odzywiania-jak-rozmawiac-o-pierwszych-objawach-z-wlasnym-dzieckiem-4/
Jak zachęcić dziecko do ruchu?
https://ncez.pzh.gov.pl/dzieci-i-mlodziez/jak-zachecic-dziecko-do-ruchu-3/
Szkodliwa energia, czyli dlaczego napoje energetyzujące nie są dla dzieci
https://ncez.pzh.gov.pl/dzieci-i-mlodziez/szkodliwa-energia-czyli-dlaczego-napoje-energetyzujace-nie-sa-dla-dzieci/
Dla wychowawców, przykładowe scenariusze lekcji:
Samodzielna ocena swojego żywienia i aktywności fizycznej - załącznik 4
Czy wiesz, co jesz?(pakiet pięciu scenariuszy} - załącznik 5
Owoce i warzywa dają moc - załącznik 6
Filmy edukacyjne:
10 zasad zdrowego odżywianiahttps://www.youtube.com/watch?v=DF4znGEcBPU
Warzywa i owocehttps://www.youtube.com/watch?v=c8_u_SsiJwg
Żywność bogactwem składników pokarmowychhttps://www.youtube.com/watch?v=v5hlj_Vf8Ng
Mapa myśli - jak się uczyć? - zobacz
Stres przed maturą - porady dla uczniów - zobacz
Test Kimberly
Jaką rolę w Twoim życiu pełni Internet?
Czy służy tylko do nauki, komunikowania się i bezpiecznej rozrywki, czy może nadmiernie Cię pochłania i jest lub staje się źródłem problemów? Żeby to sprawdzić, wykonaj samodzielnie prosty test Kimberly Young, odpowiadając na poniższe pytania TAK bądź NIE:
- Czy odnosisz wrażenie, że twoje zaabsorbowanie Internetem jest na tyle duże, iż nieustannie myślisz o wcześniejszych aktywnościach w Internecie i/lub nie możesz doczekać się kolejnych sesji w sieci?
- Czy czujesz potrzebę aby coraz więcej czasu spędzać w Internecie, żeby tym samym zwiększyć swoje poczucie zadowolenia i satysfakcji?
- Czy masz za sobą wielokrotne i nieudane próby kontrolowania, ograniczania lub zaprzestania korzystania z Internetu?
- Czy zdarzało Ci się odczuwać wewnętrzny niepokój, napięcie, nastrój depresyjny (obniżenie nastroju, smutek) albo rozdrażnienie w sytuacji prób ograniczania lub zaprzestania korzystania z Internetu?
- Czy zdarza Ci się korzystać z Internetu przez dłuższy czas niż wstępnie zaplanowany/zakładany?
- Czy kiedykolwiek pojawiło się ryzyko zerwania kontaktów z kimś bliskim, utraty ważnej relacji z innymi, problemów w pracy, kłopotów z nauką lub w obszarze kariery zawodowej w związku ze spędzaniem zbyt dużej ilości czasu w Internecie?
- Czy kiedykolwiek oszukiwałeś/aś swoich bliskich, terapeutów lub inne osoby, tak, aby ukryć swoje nadmierne zaabsorbowanie Internetem?
- Czy korzystasz z Internetu w celu ucieczki od problemów lub dla uniknięcia nieprzyjemnych przeżyć, uczuć (np. poczucia bezradności, poczucia winy, niepokoju lub depresji)?
Interpretacja wyników
Według autorki testu pozytywna odpowiedź (TAK) na 5 spośród 8 powyższych pytań wskazuje, że możesz być uzależniony/a od Internetu. W takim przypadki wskazane jest skonsultowanie się z terapeutą uzależnień w celu dokładnego badania i ewentualnego ustalenia strategii terapeutycznej.
Można to zrobić, korzystając z telefonu zaufania, pod którym dyżurują specjaliści od uzależnień behawioralnych 801 889 880. Telefon jest czynny codziennie w godzinach 17-22.
Drodzy Uczniowie
Drugie półrocze rozpoczęte, a z nim nowy rozdział wytężonej pracy i nauki. Dlatego warto przypomnieć sobie, jak zaplanować naukę i uczyć się efektywnie, w tym celu zachęcamy do obejrzenia filmów instruktażowych:
https://www.youtube.com/watch?v=rz39Kz5zVF4
https://www.youtube.com/watch?v=gf9OKC6G2Mc
Filmy edukacyjne:
"Cyrk motyli"
https://www.youtube.com/watch?v=Db-4wFcWQN0 tolerancja, empatia i akceptacja siebie
"Validation"
https://www.youtube.com/watch?v=0a4tohrC-9g jaką moc mają słowa i jak potrafią zmienić rzeczywistość wokół nas
film o roli autorytetów
https://www.youtube.com/watch?v=XK-70QC_n7k
filmiki o portalach społecznościowych
https://www.youtube.com/watch?v=yPbin...
https://www.youtube.com/watch?v=GXdVP...
cyberprzemoc
https://www.youtube.com/watch?v=7ci0dO3r6TU
historie poruszające różne problemy nastolatków, wstęp do dyskisji o nich
https://www.edukacja.fdds.pl/?option=com_szkolenia&tekst=historia&criteria=&blotem=&search=szukaj
depresja u nastolatków
https://www.youtube.com/watch?v=_96_Ck_w_gw
https://www.youtube.com/watch?v=v_qKbTAQIe0
https://www.youtube.com/watch?v=gAdMVDVWYlQ
Drodzy Uczniowie
W codzienności zdominowanej przez pandemię i ograniczenia rośnie zagrożenie sięgnięcia po używki. Pamiętajcie jednak, że takie rozładowywanie stresu prowadzi do kolizji z prawem, uzależnienia , utraty zdrowia a nawet życia. Odpowiedzi na pytanie, dlaczego NIE WARTO sięgać po używki takie jak: alkohol, narkotyki czy dopalacze, znajdziecie w filmach:
https://dopalaczeinfo.pl/strony/filmy
https://www.youtube.com/watch?v=UU0eiMuUEpM
https://www.youtube.com/watch?v=kDVJrgOP4V0
Drodzy Uczniowie i Rodzice
Przedświąteczny czas sprzyja wzmożonej aktywności w Internecie i robieniu zdalnych zakupów. Dlatego przypominamy o najważniejszych zasadach cyberbezpieczeństwa.
STOP CYBERPRZEMOCY!!!
Drodzy Uczniowie czas izolacji sprzyja zwiększonej aktywności w Internecie, dlatego tym bardziej bądźcie czujni i reagujcie na wszelkie przejawy cyberprzemocy:
- ośmieszanie, obrażanie, straszenie, nękanie czy też poniżanie kogoś za pomocą Internetu, albo telefonu komórkowego
- podszywanie się pod kogoś w portalach społecznościowych, na blogach, wiadomościach e-mail lub komunikatorach
- włamanie się na czyjeś konto (np. pocztowe, w portalu społecznościowym, konto komunikatora)
- publikowanie oraz rozsyłanie filmów, zdjęć, albo informacji, które kogoś ośmieszają
- tworzenie obrażających kogoś stron internetowych lub blogów
- pisanie obraźliwych komentarzy na forach, blogach, portalach społecznościowych
Jeśli doświadczacie któregoś z nich, postępujcie wg wskazówek:
- powiedzcie o tym zaufanej osobie dorosłej - z jej pomocą będzie Wam łatwiej poradzić sobie z tą sytuacją
- postarajcie się nie kontaktować ze sprawcą cyberprzemocy i nie odpowiadać na jego zaczepki, dzięki temu unikniecie prowokowania go do dalszych działań
- zachowajcie wszystkie dowody cyberprzemocy - nie kasujcie smsów, e-maili, rozmów na czatach lub komunikatorach
- jeśli ktoś dokucza Wam na jakiejś stronie WWW, zróbcie zrzut ekranu - aby zachować to, co widzicie na ekranie, wciśnijcie klawisz "PrintScreen" (Prt Sc), a następnie otwórzcie program tekstowy (np. Word) lub graficzny (np. Paint) i wklejcie tam screen, naciskając jednocześnie klawisze "Ctrl" i "V". Pamiętajcie, aby zapisac plik!
- pamiętajcie, sprawca cyberprzemocy nie jest bezkarny, oto skutki prawne:
https://www.youtube.com/watch?v=d-ME7clmzIk
https://www.youtube.com/watch?v=_8HEIhHqfCQ
Jeśli jesteście świadkami cyberprzemocy:
- nie przesyłajcie dalej ośmieszających wiadomości
- pomóżcie pokrzywdzonej osobie poprzez poinformowanie kogoś dorosłego o jej sytuacji.
Zastanówcie się, zanim udostępnicie informacje o sobie innym! - pobierz
https://www.youtube.com/watch?v=XMcr2-Ke3I4
https://www.youtube.com/watch?v=PjgRYQRhFQ4
ulotka dla rodziców - pobierz
Więcej materiałów na temat bezpieczeństwa w sieci i nie tylko znajdziecie w zakładce „pedagog szkolny”.
Drodzy Uczniowie, czas obostrzeń i izolacji wymaga od wszystkich dobrej organizacji czasu, na pewno większość z Was wypracowała swoje metody zarządzania czasem i świetnie radzi sobie w nowej sytuacji. Jednak warto sprawdzić czy nie da się jeszcze lepiej gospodarować swoim czasem. Służy temu analiza SWOT, która polega na rozpoznaniu swoich mocnych i słabych stron oraz wynikających z nich szans i zagrożeń. Dzięki niej odpowiecie sobie na pytania:
1. W jaki sposób mogę wzmocnić swoje mocne strony osłabiając przy tym słabe?
2. W jaki sposób mogę wyeliminować zagrożenia dzięki wykorzystaniu szans?
3. Jak dzięki mocnym stronom mogę wykorzystać szanse?
4. W jaki sposób słabe strony mogą wzmocnić zagrożenia?
Do pobrania:
psychozabawa pozwalająca lepiej rozpoznać swoje mocne strony - pobierz (zał.1)
analiza SWOT - pobierz (zał.2)
Przedłużający się czas epidemii to niewątpliwie trudny czas wpływający na obniżenie nastroju a nawet skutkujący depresją. W sytuacji przedłużającego się spadku nastroju i apatii warto sprawdzić czy to symptomy depresji. Można do tego wykorzystać skalę depresji Becka. To wstępny test, który można samemu przeprowadzić w domu, by zorientować się, czy gorszy nastrój jest chwilowy, czy może należy skorzystać z fachowej pomocy.
Do pobrania:
skala depresji Becka - pobierz (zał.3)
ulotka - pobierz (zał.4)
Czas pandemii sprzyja zwiększonej aktywności w Internecie, jak zrobić to bezpiecznie i odpowiedzialnie, jak uniknąć zagrożeń i nie pozwolić się wykorzystać oszustom? Poniżej znajdują się linki do materiałów poświęconych tym problemom:
Filmy dla uczniów i do wykorzystania na godzinach wychowawczych
https://www.edukacja.fdds.pl/06a0dcbb-10d3-4e00-9f5e-a7844e3b3823/Extras/na-zawsze.mp4 - prywatność a portale społecznościowe
https://www.edukacja.fdds.pl/ae579dae-66d6-4ffe-a057-70b7431ccc40/Extras/historia-julki.mp4 - prywatność a portale społecznościowe, kontynuacja filmu "Na zawsze", cz.1
https://www.edukacja.fdds.pl/5e84f3d7-1d2e-48a8-a7fa-7c01ce4e6944/Extras/historia-mateusza.mp4 - prywatność a portale społecznościowe, kontynuacja filmu "Na zawsze", cz.2
https://www.edukacja.fdds.pl/d43be140-c643-4589-b07f-c086b5710202/Extras/naduzywanie.mp4 -prezentacja
Linki do filmów poświęconych innym problemom nastolatków
http://edukacja.fdds.pl/9f9ba5e8-7d78-4cb1-9fdd-4ac126d38346/Extras/Historia-Jaska.mp4 - problem przemocy w rodzinie
http://edukacja.fdds.pl/50514240-7b92-4d89-aea3-ad44f3b48f0e/Extras/szkola_historia_Magdy.mp4 - problem przemocy rówieśniczej
https://www.edukacja.fdds.pl/fa341e60-23cf-442e-b2f9-192951cdf339/Extras/dowod_milosci.mp4 - młodzieńcza miłość