Pedagog szkolny

mgr Agnieszka Langkamer

mgr Justyna Tatarczak –Nowak

HARMONOGRAM DYŻURÓW PEDAGOGA SZKOLNEGO

 

Zapraszam do gabinetu nr 209

 

Poniedziałek     9.20 – 13.20 dyżur

 

Wtorek           8.20 – 13.20 dyżur

 

Środa             9.00 – 15.00 dyżur

 

Czwartek        8.00 – 12.00 dyżur

 

Piątek             8.55 – 11.55 dyżur

HARMONOGRAM DYŻURÓW PEDAGOGA SPECJALNEGO

 

Pedagog specjalny sala 201

 

Poniedziałek         14.10 – 15.00

 

Wtorek                 13.20 – 15.00

 

 Środa                   14.10 – 15.00

 

 Piątek                   10.20 - 14.00

 

 

   

 

 

 

Jak się uczyć, żeby się nauczyć?

Uczyć się, praca domowa, klasówka ……. brzmi strasznie? Otóż, nie taki diabeł straszny, jak go malują, jeśli będziesz pamiętać o kilku ważnych zasadach i postrasz się wcielić je w życie.  Ale zanim o tym, co pomaga w procesie uczenia się, warto, żebyś wiedział/a co na pewno przeszkadza i jakich nawyków musisz się pozbyć, chcąc się efektywnie uczyć, a więc na początku pozbądź się siedmiu grzechów głównych uczenia się, do których należą:

  1. Dostęp do social mediów. To największy pożeracz ludzkiej uwagi. Osoby, które chcą skutecznie się uczyć, muszą zapamiętać: nauka równa się brak dostępu do mediów społecznościowych.
    Rozwiązanie: wyciszenie lub wyłączenie telefonu, a także instalacja specjalnych wtyczek na komputerze, które blokują dostęp do stron zakazanych podczas uczenia się.
  2. Inne rozpraszacze. Hałas, źle dobrane światło czy włączony telewizor dają sygnał mózgowi, że oto powinien przejść w tryb podzielnej uwagi. Trzeba jak najszybciej odłączyć się od tych bodźców, aby umysł mógł odetchnąć i pracować pełną parą.
    Rozwiązanie: stworzenie swojego własnego, cichego kącika do nauki, ewentualnie zagłuszenie hałasów muzyką, która pomaga się skoncentrować.
  3. Bałagan wokół.Walające się papiery, wieczne poszukiwania długopisu czy stos kubków na stole – skądś to znasz? Jeśli tak, to natychmiast zmień scenografię miejsca, w którym się uczysz.
    Rozwiązanie: regularne sprzątanie papierów i pozbywanie się tego, co nie jest już potrzebne. Możesz robić codziennie pięciominutowe porządki, na przykład przed pójściem spać.
  4. Wizyty w lodówce. Podjadanie jest szkodliwe dla koncentracji, zwłaszcza gdy na takie przechadzki wybieramy się kilka razy w ciągu jednej godziny.
    Rozwiązanie: Żeby skutecznie się uczyć, trzymaj ulubione przekąski blisko miejsca nauki. Wybieraj produkty, które wspomagają pracę Twojego mózgu – orzechy, bakalie albo stymulują go w naturalny sposób – zielona herbata, yerba mate.
  5. Uczenie się ciągiem. Każdy mięsień potrzebuje chwili na odpoczynek. Inaczej może dojść do jego przetrenowania. W przypadku mózgu najgroźniejszą kontuzją jest zmęczenie, niechęć i niemoc dalszej nauki.

Rozwiązanie: Robienie krótkich, kilkuminutowych przerw po zapamiętaniu danej partii materiału.

  1. Brak tlenu. Mózg potrzebuje dostępu do świeżego powietrza. Dzięki temu pracuje się nam efektywniej i mniej ziewamy.

Rozwiązanie: Gruntowne przewietrzenie pokoju przed rozpoczęciem nauki, uczenie się przy uchylonym oknie lub wychodzenie na zewnątrz podczas przerw.

  1. Wymówki. Ich wymyślanie to ulubione zajęcie osób odkładających rzeczy na później. Rozwiązanie: Przypomnij sobie wszystkie wymówki, dla których najczęściej rezygnujesz z nauki i znajdź dla nich kontrargument. Przykładowo, zadanie wykonane dzisiaj pozwoli cieszyć się słonecznym weekendem w spokoju.

 

Wiesz już, co przeszkadza w uczeniu się, a co na pewno pomaga? Oto kilka sposobów efektywnego uczenia się:

  1. Systematyczność jest najważniejsza
    Nadrzędna zasada uczenia się brzmi: krótko, ale systematycznie. Dla wzmocnienia połączeń nerwowych w mózgu potrzebne są codzienne treningi. Dlatego lepiej uczyć się pół godziny dziennie, zamiast robić sobie kilkugodzinne sesje raz w tygodniu.
  2. Mapy myśli, tabele, fiszki, itp.
    Czytając podręcznik rób atrakcyjne dla Ciebie notatki w formie mapy myśli, fiszek, tak jak lubisz, ale pamiętaj, nie przepisuj podręcznika, używaj skrótów, rysunków, stosuj różnorodne kolory, znaki i symbole. Takie wspomagacze nauki należy koniecznie tworzyć własnoręcznie, ponieważ wzmacnia to proces zapamiętywania.
  3. Dopasowana metoda nauki
    Jedni z nas to urodzeni wzrokowcy, inni najlepiej zapamiętują to, co usłyszą. Żeby przyswajać informacje efektywniej, warto dopasować metodę do swojego stylu uczenia się. Dla wzrokowców najlepsze będą obrazki i stosowanie długopisów lub markerów w różnych kolorach. Słuchowcy mogą powtarzać materiał, mówiąc na głos i nagrywając siebie albo korzystając z audiobooków czy z wykładów w Internecie.
  4. Abstrakcyjność
    W tej metodzie musimy „poruszyć” naszą prawą półkulą. Tworzenie abstrakcyjnego kontekstu dla poznawanych informacji pozwala zapamiętać je na bardzo długo. Technika ta sprawdza się szczególnie dobrze w nauce języków, w ramach czego tworzy się zupełnie zmyślone, wręcz absurdalne zdania.

 

Warto obejrzeć:

https://www.youtube.com/watch?v=rz39Kz5zVF4   Motywacja do samodzielnej nauki w domu. Jak się uczyć?

https://www.youtube.com/watch?v=0gni1lRsZV0  Jak się uczyć? Sposoby na samodzielną naukę z podręcznikiem.

 

 

Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie?

Rekomendacje MEN  załącznik 1

Wskazówki dla nauczycieli i wychowawców załącznik 2

Więcej informacji na stronie:

https://www.nowaera.pl/edukacja-na-czasie/edukacja-na-czasie-nauczyciel/jak-rozmawiac-z-dziecmi-o-wojnie

    

W zdrowym ciele – zdrowy duch

Początek nowego roku to  dla wielu z nas czas postanowień, a może by tak zmienić nawyki żywieniowe? Jeśli zdarza Ci się nie jeść śniadania, jeść nieregularne posiłki, często sięgać po fast food, pić słodkie napoje, to warto pomyśleć o zmianie sposobu odżywiania się, by jak najdłużej  cieszyć się zdrowiem i witalnością. Zdrowa dieta tym bardziej jest niezbędna w życiu każdego nastolatka. Prawidłowa dieta sprawia bowiem, że nastolatek ma dużo energii, nie doświadcza niedoboru witamin i minerałów, właściwie się rozwija i utrzymuje zalecaną do jego wieku i wzrostu wagę. Budowanie nawyków żywieniowych zaczyna się już we wczesnym dzieciństwie, ale nigdy nie jest za późno na wprowadzenie zmian na lepsze, w tym celu przestrzegaj zasad zdrowego żywienia opracowanych przez  przez grupę ekspertów Instytutu Żywności i Żywienia, oto one:

ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA

związane z Piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej

dla dzieci i młodzieży (piramida znajduje się poniżej w załączniku)

 

  1. Jedz posiłki regularnie (5 posiłków co 3-4 godziny).
  2. Warzywa i owoce jedz jak najczęściej i w jak największej ilości.
  3. Jedz produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste.
  4. Codziennie pij co najmniej 3-4 szklanki mleka. Możesz je zastąpić jogurtem naturalnym, kefirem i – częściowo – serem.
  5. Jedz ryby, nasiona roślin strączkowych i jaja. Wybieraj chude mięso. Ograniczaj spożycie produktów mięsnych przetworzonych.
  6. Ograniczaj spożycie tłuszczów zwierzęcych. Zastępuj je olejami roślinnymi.
  7. Unikaj spożycia cukru, słodyczy i słodkich napojów. Zastępuj je owocami i orzechami.
  8. Nie dosalaj potraw. Unikaj słonych przekąsek i produktów typu fast food.
  9. Pamiętaj o piciu wody do posiłku i między posiłkami.
  10. Bądź codziennie aktywny fizycznie w szkole i poza szkołą.

 

Piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej dzieci i młodzieży -  załącznik 1 

Komentarz do zasad zdrowego żywienia - załącznik 2  

Zalety jedzenia śniadania - załącznik 3 

 

Ważne strony internetowe:

Instytut Żywności i żywienia https://www.pzh.gov.pl/serwisy-tematyczne/instytut-zywnosci-i-zywienia/

Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej https://ncez.pzh.gov.pl/

Bezpłatne Centrum Dietetyczne online https://poradnia.ncez.pl/

 

Artykuły:

Zasady prawidłowego żywienia dla młodzieży

https://ncez.pzh.gov.pl/dzieci-i-mlodziez/zasady-prawidlowego-zywienia-dla-mlodziezy/

Jak wspierać dziecko w realizacji prawidłowych nawyków żywieniowych?

https://ncez.pzh.gov.pl/dzieci-i-mlodziez/dzieci-przedszkolne-i-szkolne/jak-wspierac-dziecko-w-ksztaltowaniu-prawidlowych-zachowan-zywieniowych-czy-rowiesnicy-maja-wplyw-na-sposob-zywienia-dzieci/

Zaburzenia odżywiania – jak rozmawiać o pierwszych objawach z własnym dzieckiem?

https://ncez.pzh.gov.pl/dzieci-i-mlodziez/zaburzenia-odzywiania-jak-rozmawiac-o-pierwszych-objawach-z-wlasnym-dzieckiem-4/

Jak zachęcić dziecko do ruchu?

https://ncez.pzh.gov.pl/dzieci-i-mlodziez/jak-zachecic-dziecko-do-ruchu-3/

Szkodliwa energia, czyli dlaczego napoje energetyzujące nie są dla dzieci

https://ncez.pzh.gov.pl/dzieci-i-mlodziez/szkodliwa-energia-czyli-dlaczego-napoje-energetyzujace-nie-sa-dla-dzieci/

Dla wychowawców, przykładowe scenariusze lekcji:

Samodzielna ocena swojego żywienia i aktywności fizycznej - załącznik 4

Czy wiesz, co jesz?(pakiet pięciu scenariuszy} - załącznik 5

Owoce i warzywa dają moc - załącznik 6

Filmy edukacyjne:

10 zasad zdrowego odżywianiahttps://www.youtube.com/watch?v=DF4znGEcBPU

Warzywa i owocehttps://www.youtube.com/watch?v=c8_u_SsiJwg

Żywność bogactwem składników pokarmowychhttps://www.youtube.com/watch?v=v5hlj_Vf8Ng

 

          

 

  

Mapa myśli - jak się uczyć? - zobacz

Stres przed maturą - porady dla uczniów - zobacz 

Test Kimberly

Jaką rolę w Twoim życiu pełni Internet?

Czy służy tylko do nauki, komunikowania się i bezpiecznej rozrywki, czy może nadmiernie Cię pochłania i jest lub staje się źródłem problemów? Żeby to sprawdzić, wykonaj samodzielnie prosty test Kimberly Young, odpowiadając na poniższe pytania TAK bądź NIE:

  1. Czy odnosisz wrażenie, że twoje zaabsorbowanie Internetem jest na tyle duże, iż nieustannie myślisz o wcześniejszych aktywnościach w Internecie i/lub nie możesz doczekać się kolejnych sesji w sieci?
  2. Czy czujesz potrzebę aby coraz więcej czasu spędzać w Internecie, żeby tym samym zwiększyć swoje poczucie zadowolenia i satysfakcji?
  3. Czy masz za sobą wielokrotne i nieudane próby kontrolowania, ograniczania lub zaprzestania korzystania z Internetu?
  4. Czy zdarzało Ci się odczuwać wewnętrzny niepokój, napięcie, nastrój depresyjny (obniżenie nastroju, smutek) albo rozdrażnienie w sytuacji prób ograniczania lub zaprzestania korzystania z Internetu?
  5. Czy zdarza Ci się korzystać z Internetu przez dłuższy czas niż wstępnie zaplanowany/zakładany?
  6. Czy kiedykolwiek pojawiło się ryzyko zerwania kontaktów z kimś bliskim, utraty ważnej relacji z innymi, problemów w pracy, kłopotów z nauką lub w obszarze kariery zawodowej w związku ze spędzaniem zbyt dużej ilości czasu w Internecie?
  7. Czy kiedykolwiek oszukiwałeś/aś swoich bliskich, terapeutów lub inne osoby, tak, aby ukryć swoje nadmierne zaabsorbowanie Internetem?
  8. Czy korzystasz z Internetu w celu ucieczki od problemów lub dla uniknięcia nieprzyjemnych przeżyć, uczuć (np. poczucia bezradności, poczucia winy, niepokoju lub depresji)?

Interpretacja wyników

Według autorki testu pozytywna odpowiedź (TAK) na 5 spośród 8 powyższych pytań wskazuje, że  możesz być uzależniony/a od Internetu. W takim przypadki wskazane jest skonsultowanie się  z terapeutą uzależnień w celu dokładnego badania i ewentualnego ustalenia strategii terapeutycznej.

 

Można to zrobić, korzystając z telefonu zaufania, pod którym dyżurują specjaliści od uzależnień behawioralnych 801 889 880. Telefon jest czynny codziennie w godzinach 17-22.

 

Drodzy Uczniowie
Drugie półrocze rozpoczęte, a z nim nowy rozdział wytężonej pracy i nauki. Dlatego warto przypomnieć sobie, jak zaplanować naukę i uczyć się efektywnie, w tym celu zachęcamy do obejrzenia filmów instruktażowych:

https://www.youtube.com/watch?v=rz39Kz5zVF4
https://www.youtube.com/watch?v=gf9OKC6G2Mc

 

 Filmy edukacyjne:

"Cyrk motyli"
https://www.youtube.com/watch?v=Db-4wFcWQN0 tolerancja, empatia i akceptacja siebie

"Validation"
https://www.youtube.com/watch?v=0a4tohrC-9g jaką moc mają słowa i jak potrafią zmienić rzeczywistość wokół nas

film o roli autorytetów
https://www.youtube.com/watch?v=XK-70QC_n7k

filmiki o portalach społecznościowych

https://www.youtube.com/watch?v=yPbin...
https://www.youtube.com/watch?v=GXdVP...

cyberprzemoc
https://www.youtube.com/watch?v=7ci0dO3r6TU

historie poruszające różne problemy nastolatków, wstęp do dyskisji o nich
https://www.edukacja.fdds.pl/?option=com_szkolenia&tekst=historia&criteria=&blotem=&search=szukaj

depresja u nastolatków
https://www.youtube.com/watch?v=_96_Ck_w_gw
https://www.youtube.com/watch?v=v_qKbTAQIe0
https://www.youtube.com/watch?v=gAdMVDVWYlQ

Drodzy Uczniowie

W codzienności zdominowanej przez pandemię i ograniczenia rośnie zagrożenie sięgnięcia po używki. Pamiętajcie jednak, że takie rozładowywanie stresu prowadzi do kolizji z prawem, uzależnienia , utraty zdrowia a nawet życia. Odpowiedzi na pytanie, dlaczego NIE WARTO sięgać po używki takie jak: alkohol, narkotyki czy dopalacze, znajdziecie w filmach:

https://dopalaczeinfo.pl/strony/filmy

https://www.youtube.com/watch?v=UU0eiMuUEpM

https://www.youtube.com/watch?v=kDVJrgOP4V0

 

 Drodzy Uczniowie i Rodzice

Przedświąteczny czas sprzyja wzmożonej aktywności w Internecie i robieniu zdalnych zakupów. Dlatego przypominamy o najważniejszych zasadach cyberbezpieczeństwa. 

STOP CYBERPRZEMOCY!!!

Drodzy Uczniowie czas izolacji sprzyja zwiększonej aktywności w Internecie, dlatego tym bardziej bądźcie czujni i reagujcie na wszelkie przejawy cyberprzemocy:

  • ośmieszanie, obrażanie, straszenie, nękanie czy też poniżanie kogoś za pomocą Internetu, albo telefonu komórkowego
  • podszywanie się pod kogoś w portalach społecznościowych, na blogach, wiadomościach e-mail lub komunikatorach
  • włamanie się na czyjeś konto (np. pocztowe, w portalu społecznościowym, konto komunikatora) 
  • publikowanie oraz rozsyłanie filmów, zdjęć, albo informacji, które kogoś ośmieszają
  • tworzenie obrażających kogoś stron internetowych lub blogów
  • pisanie obraźliwych komentarzy na forach, blogach, portalach społecznościowych

 Jeśli doświadczacie któregoś z nich, postępujcie wg wskazówek:

  • powiedzcie o tym zaufanej osobie dorosłej - z jej pomocą będzie Wam łatwiej poradzić sobie z tą sytuacją
  • postarajcie się nie kontaktować ze sprawcą cyberprzemocy i nie odpowiadać na jego zaczepki, dzięki temu unikniecie prowokowania go do dalszych działań
  • zachowajcie wszystkie dowody cyberprzemocy - nie kasujcie smsów, e-maili, rozmów na czatach lub komunikatorach
  • jeśli ktoś dokucza Wam na jakiejś stronie WWW, zróbcie zrzut ekranu - aby zachować to, co widzicie na ekranie, wciśnijcie klawisz "PrintScreen" (Prt Sc), a następnie otwórzcie program tekstowy (np. Word) lub graficzny (np. Paint) i wklejcie tam screen, naciskając jednocześnie klawisze "Ctrl" i "V". Pamiętajcie, aby zapisac plik!
  • pamiętajcie, sprawca cyberprzemocy nie jest bezkarny, oto skutki prawne:

https://www.youtube.com/watch?v=d-ME7clmzIk

https://www.youtube.com/watch?v=_8HEIhHqfCQ

Jeśli jesteście świadkami cyberprzemocy:

  • nie przesyłajcie dalej ośmieszających wiadomości
  • pomóżcie pokrzywdzonej osobie poprzez poinformowanie kogoś dorosłego o jej sytuacji.

 

Zastanówcie się, zanim udostępnicie informacje o sobie innym! - pobierz

 

https://www.youtube.com/watch?v=XMcr2-Ke3I4

https://www.youtube.com/watch?v=PjgRYQRhFQ4

ulotka dla rodziców - pobierz

Więcej materiałów na temat bezpieczeństwa w sieci i nie tylko znajdziecie w zakładce „pedagog szkolny”.

Drodzy Uczniowie, czas obostrzeń i izolacji wymaga od wszystkich dobrej organizacji czasu, na pewno większość z Was wypracowała swoje metody zarządzania czasem i świetnie radzi sobie w nowej sytuacji. Jednak warto sprawdzić czy nie da się jeszcze lepiej gospodarować swoim czasem. Służy temu analiza SWOT, która polega na rozpoznaniu swoich mocnych i słabych stron oraz wynikających z nich szans i zagrożeń. Dzięki niej odpowiecie sobie na pytania:
1. W jaki sposób mogę wzmocnić swoje mocne strony osłabiając przy tym słabe?
2. W jaki sposób mogę wyeliminować zagrożenia dzięki wykorzystaniu szans?
3. Jak dzięki mocnym stronom mogę wykorzystać szanse?
4. W jaki sposób słabe strony mogą wzmocnić zagrożenia?

Do pobrania:

psychozabawa pozwalająca lepiej rozpoznać swoje mocne strony - pobierz (zał.1)

analiza SWOT - pobierz (zał.2)



Przedłużający się czas epidemii to niewątpliwie trudny czas wpływający na obniżenie nastroju a nawet skutkujący depresją. W sytuacji przedłużającego się spadku nastroju i apatii warto sprawdzić czy to symptomy depresji. Można do tego wykorzystać skalę depresji Becka. To wstępny test, który można samemu przeprowadzić w domu, by zorientować się, czy gorszy nastrój jest chwilowy, czy może należy skorzystać z fachowej pomocy.

Do pobrania:

skala depresji Becka - pobierz (zał.3)

ulotka - pobierz (zał.4)

 

Czas pandemii sprzyja zwiększonej aktywności w Internecie, jak zrobić to bezpiecznie i odpowiedzialnie, jak uniknąć zagrożeń i nie pozwolić się wykorzystać oszustom? Poniżej znajdują się linki do materiałów poświęconych tym problemom:

Filmy dla uczniów i do wykorzystania na godzinach wychowawczych

https://www.edukacja.fdds.pl/06a0dcbb-10d3-4e00-9f5e-a7844e3b3823/Extras/na-zawsze.mp4 - prywatność a portale społecznościowe

https://www.edukacja.fdds.pl/ae579dae-66d6-4ffe-a057-70b7431ccc40/Extras/historia-julki.mp4  - prywatność a portale społecznościowe, kontynuacja filmu "Na zawsze", cz.1

https://www.edukacja.fdds.pl/5e84f3d7-1d2e-48a8-a7fa-7c01ce4e6944/Extras/historia-mateusza.mp4  - prywatność a portale społecznościowe, kontynuacja filmu "Na zawsze", cz.2

https://www.edukacja.fdds.pl/d43be140-c643-4589-b07f-c086b5710202/Extras/naduzywanie.mp4  -prezentacja

 

Linki do filmów poświęconych innym problemom nastolatków

http://edukacja.fdds.pl/9f9ba5e8-7d78-4cb1-9fdd-4ac126d38346/Extras/Historia-Jaska.mp4  - problem przemocy w rodzinie

http://edukacja.fdds.pl/50514240-7b92-4d89-aea3-ad44f3b48f0e/Extras/szkola_historia_Magdy.mp4  - problem przemocy rówieśniczej

https://www.edukacja.fdds.pl/fa341e60-23cf-442e-b2f9-192951cdf339/Extras/dowod_milosci.mp4  - młodzieńcza miłość