Pedagog szkolny

mgr Agnieszka Langkamer

 

 

HARMONOGRAM PRACY PEDAGOGA od 3.01.2022

Poniedziałek

8.45 – 9.45 dyżur

9.45 – 10.45 zajęcia rewalidacyjne

10.45 – 13.20 dyżur

13.20 – 14.20 zajęcia rewalidacyjne

14.20 – 15.00 dyżur

15.00 – 16.00 zajęcia rewalidacyjne

Wtorek

7.55 – 8.55 zajęcia rewalidacyjne

8.55 – 9.45 dyżur  

9.45 – 10.45 zajęcia rewalidacyjne

10.45 – 13.20 dyżur

13.20 – 14.20 zajęcia rewalidacyjne

14.20 – 15.20 zajęcia rewalidacyjne

Środa

8.00 – 12.00 dyżur             

Czwartek

7.55 – 8.55 zajęcia rewalidacyjne

8.55 – 15.15dyżur

Piątek

8.00 – 12.00 dyżur             

 

    

W zdrowym ciele – zdrowy duch

Początek nowego roku to  dla wielu z nas czas postanowień, a może by tak zmienić nawyki żywieniowe? Jeśli zdarza Ci się nie jeść śniadania, jeść nieregularne posiłki, często sięgać po fast food, pić słodkie napoje, to warto pomyśleć o zmianie sposobu odżywiania się, by jak najdłużej  cieszyć się zdrowiem i witalnością. Zdrowa dieta tym bardziej jest niezbędna w życiu każdego nastolatka. Prawidłowa dieta sprawia bowiem, że nastolatek ma dużo energii, nie doświadcza niedoboru witamin i minerałów, właściwie się rozwija i utrzymuje zalecaną do jego wieku i wzrostu wagę. Budowanie nawyków żywieniowych zaczyna się już we wczesnym dzieciństwie, ale nigdy nie jest za późno na wprowadzenie zmian na lepsze, w tym celu przestrzegaj zasad zdrowego żywienia opracowanych przez  przez grupę ekspertów Instytutu Żywności i Żywienia, oto one:

ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA

związane z Piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej

dla dzieci i młodzieży (piramida znajduje się poniżej w załączniku)

 

  1. Jedz posiłki regularnie (5 posiłków co 3-4 godziny).
  2. Warzywa i owoce jedz jak najczęściej i w jak największej ilości.
  3. Jedz produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste.
  4. Codziennie pij co najmniej 3-4 szklanki mleka. Możesz je zastąpić jogurtem naturalnym, kefirem i – częściowo – serem.
  5. Jedz ryby, nasiona roślin strączkowych i jaja. Wybieraj chude mięso. Ograniczaj spożycie produktów mięsnych przetworzonych.
  6. Ograniczaj spożycie tłuszczów zwierzęcych. Zastępuj je olejami roślinnymi.
  7. Unikaj spożycia cukru, słodyczy i słodkich napojów. Zastępuj je owocami i orzechami.
  8. Nie dosalaj potraw. Unikaj słonych przekąsek i produktów typu fast food.
  9. Pamiętaj o piciu wody do posiłku i między posiłkami.
  10. Bądź codziennie aktywny fizycznie w szkole i poza szkołą.

 

Piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej dzieci i młodzieży -  załącznik 1 

Komentarz do zasad zdrowego żywienia - załącznik 2  

Zalety jedzenia śniadania - załącznik 3 

 

Ważne strony internetowe:

Instytut Żywności i żywienia https://www.pzh.gov.pl/serwisy-tematyczne/instytut-zywnosci-i-zywienia/

Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej https://ncez.pzh.gov.pl/

Bezpłatne Centrum Dietetyczne online https://poradnia.ncez.pl/

 

Artykuły:

Zasady prawidłowego żywienia dla młodzieży

https://ncez.pzh.gov.pl/dzieci-i-mlodziez/zasady-prawidlowego-zywienia-dla-mlodziezy/

Jak wspierać dziecko w realizacji prawidłowych nawyków żywieniowych?

https://ncez.pzh.gov.pl/dzieci-i-mlodziez/dzieci-przedszkolne-i-szkolne/jak-wspierac-dziecko-w-ksztaltowaniu-prawidlowych-zachowan-zywieniowych-czy-rowiesnicy-maja-wplyw-na-sposob-zywienia-dzieci/

Zaburzenia odżywiania – jak rozmawiać o pierwszych objawach z własnym dzieckiem?

https://ncez.pzh.gov.pl/dzieci-i-mlodziez/zaburzenia-odzywiania-jak-rozmawiac-o-pierwszych-objawach-z-wlasnym-dzieckiem-4/

Jak zachęcić dziecko do ruchu?

https://ncez.pzh.gov.pl/dzieci-i-mlodziez/jak-zachecic-dziecko-do-ruchu-3/

Szkodliwa energia, czyli dlaczego napoje energetyzujące nie są dla dzieci

https://ncez.pzh.gov.pl/dzieci-i-mlodziez/szkodliwa-energia-czyli-dlaczego-napoje-energetyzujace-nie-sa-dla-dzieci/

Dla wychowawców, przykładowe scenariusze lekcji:

Samodzielna ocena swojego żywienia i aktywności fizycznej - załącznik 4

Czy wiesz, co jesz?(pakiet pięciu scenariuszy} - załącznik 5

Owoce i warzywa dają moc - załącznik 6

Filmy edukacyjne:

10 zasad zdrowego odżywianiahttps://www.youtube.com/watch?v=DF4znGEcBPU

Warzywa i owocehttps://www.youtube.com/watch?v=c8_u_SsiJwg

Żywność bogactwem składników pokarmowychhttps://www.youtube.com/watch?v=v5hlj_Vf8Ng

 

          

 

  

Mapa myśli - jak się uczyć? - zobacz

Stres przed maturą - porady dla uczniów - zobacz 

Test Kimberly

Jaką rolę w Twoim życiu pełni Internet?

Czy służy tylko do nauki, komunikowania się i bezpiecznej rozrywki, czy może nadmiernie Cię pochłania i jest lub staje się źródłem problemów? Żeby to sprawdzić, wykonaj samodzielnie prosty test Kimberly Young, odpowiadając na poniższe pytania TAK bądź NIE:

  1. Czy odnosisz wrażenie, że twoje zaabsorbowanie Internetem jest na tyle duże, iż nieustannie myślisz o wcześniejszych aktywnościach w Internecie i/lub nie możesz doczekać się kolejnych sesji w sieci?
  2. Czy czujesz potrzebę aby coraz więcej czasu spędzać w Internecie, żeby tym samym zwiększyć swoje poczucie zadowolenia i satysfakcji?
  3. Czy masz za sobą wielokrotne i nieudane próby kontrolowania, ograniczania lub zaprzestania korzystania z Internetu?
  4. Czy zdarzało Ci się odczuwać wewnętrzny niepokój, napięcie, nastrój depresyjny (obniżenie nastroju, smutek) albo rozdrażnienie w sytuacji prób ograniczania lub zaprzestania korzystania z Internetu?
  5. Czy zdarza Ci się korzystać z Internetu przez dłuższy czas niż wstępnie zaplanowany/zakładany?
  6. Czy kiedykolwiek pojawiło się ryzyko zerwania kontaktów z kimś bliskim, utraty ważnej relacji z innymi, problemów w pracy, kłopotów z nauką lub w obszarze kariery zawodowej w związku ze spędzaniem zbyt dużej ilości czasu w Internecie?
  7. Czy kiedykolwiek oszukiwałeś/aś swoich bliskich, terapeutów lub inne osoby, tak, aby ukryć swoje nadmierne zaabsorbowanie Internetem?
  8. Czy korzystasz z Internetu w celu ucieczki od problemów lub dla uniknięcia nieprzyjemnych przeżyć, uczuć (np. poczucia bezradności, poczucia winy, niepokoju lub depresji)?

Interpretacja wyników

Według autorki testu pozytywna odpowiedź (TAK) na 5 spośród 8 powyższych pytań wskazuje, że  możesz być uzależniony/a od Internetu. W takim przypadki wskazane jest skonsultowanie się  z terapeutą uzależnień w celu dokładnego badania i ewentualnego ustalenia strategii terapeutycznej.

 

Można to zrobić, korzystając z telefonu zaufania, pod którym dyżurują specjaliści od uzależnień behawioralnych 801 889 880. Telefon jest czynny codziennie w godzinach 17-22.

 

Drodzy Uczniowie
Drugie półrocze rozpoczęte, a z nim nowy rozdział wytężonej pracy i nauki. Dlatego warto przypomnieć sobie, jak zaplanować naukę i uczyć się efektywnie, w tym celu zachęcamy do obejrzenia filmów instruktażowych:

https://www.youtube.com/watch?v=rz39Kz5zVF4
https://www.youtube.com/watch?v=gf9OKC6G2Mc

 

 Filmy edukacyjne:

"Cyrk motyli"
https://www.youtube.com/watch?v=Db-4wFcWQN0 tolerancja, empatia i akceptacja siebie

"Validation"
https://www.youtube.com/watch?v=0a4tohrC-9g jaką moc mają słowa i jak potrafią zmienić rzeczywistość wokół nas

film o roli autorytetów
https://www.youtube.com/watch?v=XK-70QC_n7k

filmiki o portalach społecznościowych

https://www.youtube.com/watch?v=yPbin...
https://www.youtube.com/watch?v=GXdVP...

cyberprzemoc
https://www.youtube.com/watch?v=7ci0dO3r6TU

historie poruszające różne problemy nastolatków, wstęp do dyskisji o nich
https://www.edukacja.fdds.pl/?option=com_szkolenia&tekst=historia&criteria=&blotem=&search=szukaj

depresja u nastolatków
https://www.youtube.com/watch?v=_96_Ck_w_gw
https://www.youtube.com/watch?v=v_qKbTAQIe0
https://www.youtube.com/watch?v=gAdMVDVWYlQ

Drodzy Uczniowie

W codzienności zdominowanej przez pandemię i ograniczenia rośnie zagrożenie sięgnięcia po używki. Pamiętajcie jednak, że takie rozładowywanie stresu prowadzi do kolizji z prawem, uzależnienia , utraty zdrowia a nawet życia. Odpowiedzi na pytanie, dlaczego NIE WARTO sięgać po używki takie jak: alkohol, narkotyki czy dopalacze, znajdziecie w filmach:

https://dopalaczeinfo.pl/strony/filmy

https://www.youtube.com/watch?v=UU0eiMuUEpM

https://www.youtube.com/watch?v=kDVJrgOP4V0

 

 Drodzy Uczniowie i Rodzice

Przedświąteczny czas sprzyja wzmożonej aktywności w Internecie i robieniu zdalnych zakupów. Dlatego przypominamy o najważniejszych zasadach cyberbezpieczeństwa. 

STOP CYBERPRZEMOCY!!!

Drodzy Uczniowie czas izolacji sprzyja zwiększonej aktywności w Internecie, dlatego tym bardziej bądźcie czujni i reagujcie na wszelkie przejawy cyberprzemocy:

  • ośmieszanie, obrażanie, straszenie, nękanie czy też poniżanie kogoś za pomocą Internetu, albo telefonu komórkowego
  • podszywanie się pod kogoś w portalach społecznościowych, na blogach, wiadomościach e-mail lub komunikatorach
  • włamanie się na czyjeś konto (np. pocztowe, w portalu społecznościowym, konto komunikatora) 
  • publikowanie oraz rozsyłanie filmów, zdjęć, albo informacji, które kogoś ośmieszają
  • tworzenie obrażających kogoś stron internetowych lub blogów
  • pisanie obraźliwych komentarzy na forach, blogach, portalach społecznościowych

 Jeśli doświadczacie któregoś z nich, postępujcie wg wskazówek:

  • powiedzcie o tym zaufanej osobie dorosłej - z jej pomocą będzie Wam łatwiej poradzić sobie z tą sytuacją
  • postarajcie się nie kontaktować ze sprawcą cyberprzemocy i nie odpowiadać na jego zaczepki, dzięki temu unikniecie prowokowania go do dalszych działań
  • zachowajcie wszystkie dowody cyberprzemocy - nie kasujcie smsów, e-maili, rozmów na czatach lub komunikatorach
  • jeśli ktoś dokucza Wam na jakiejś stronie WWW, zróbcie zrzut ekranu - aby zachować to, co widzicie na ekranie, wciśnijcie klawisz "PrintScreen" (Prt Sc), a następnie otwórzcie program tekstowy (np. Word) lub graficzny (np. Paint) i wklejcie tam screen, naciskając jednocześnie klawisze "Ctrl" i "V". Pamiętajcie, aby zapisac plik!
  • pamiętajcie, sprawca cyberprzemocy nie jest bezkarny, oto skutki prawne:

https://www.youtube.com/watch?v=d-ME7clmzIk

https://www.youtube.com/watch?v=_8HEIhHqfCQ

Jeśli jesteście świadkami cyberprzemocy:

  • nie przesyłajcie dalej ośmieszających wiadomości
  • pomóżcie pokrzywdzonej osobie poprzez poinformowanie kogoś dorosłego o jej sytuacji.

 

Zastanówcie się, zanim udostępnicie informacje o sobie innym! - pobierz

 

https://www.youtube.com/watch?v=XMcr2-Ke3I4

https://www.youtube.com/watch?v=PjgRYQRhFQ4

ulotka dla rodziców - pobierz

Więcej materiałów na temat bezpieczeństwa w sieci i nie tylko znajdziecie w zakładce „pedagog szkolny”.

Drodzy Uczniowie, czas obostrzeń i izolacji wymaga od wszystkich dobrej organizacji czasu, na pewno większość z Was wypracowała swoje metody zarządzania czasem i świetnie radzi sobie w nowej sytuacji. Jednak warto sprawdzić czy nie da się jeszcze lepiej gospodarować swoim czasem. Służy temu analiza SWOT, która polega na rozpoznaniu swoich mocnych i słabych stron oraz wynikających z nich szans i zagrożeń. Dzięki niej odpowiecie sobie na pytania:
1. W jaki sposób mogę wzmocnić swoje mocne strony osłabiając przy tym słabe?
2. W jaki sposób mogę wyeliminować zagrożenia dzięki wykorzystaniu szans?
3. Jak dzięki mocnym stronom mogę wykorzystać szanse?
4. W jaki sposób słabe strony mogą wzmocnić zagrożenia?

Do pobrania:

psychozabawa pozwalająca lepiej rozpoznać swoje mocne strony - pobierz (zał.1)

analiza SWOT - pobierz (zał.2)



Przedłużający się czas epidemii to niewątpliwie trudny czas wpływający na obniżenie nastroju a nawet skutkujący depresją. W sytuacji przedłużającego się spadku nastroju i apatii warto sprawdzić czy to symptomy depresji. Można do tego wykorzystać skalę depresji Becka. To wstępny test, który można samemu przeprowadzić w domu, by zorientować się, czy gorszy nastrój jest chwilowy, czy może należy skorzystać z fachowej pomocy.

Do pobrania:

skala depresji Becka - pobierz (zał.3)

ulotka - pobierz (zał.4)

 

Czas pandemii sprzyja zwiększonej aktywności w Internecie, jak zrobić to bezpiecznie i odpowiedzialnie, jak uniknąć zagrożeń i nie pozwolić się wykorzystać oszustom? Poniżej znajdują się linki do materiałów poświęconych tym problemom:

Filmy dla uczniów i do wykorzystania na godzinach wychowawczych

https://www.edukacja.fdds.pl/06a0dcbb-10d3-4e00-9f5e-a7844e3b3823/Extras/na-zawsze.mp4 - prywatność a portale społecznościowe

https://www.edukacja.fdds.pl/ae579dae-66d6-4ffe-a057-70b7431ccc40/Extras/historia-julki.mp4  - prywatność a portale społecznościowe, kontynuacja filmu "Na zawsze", cz.1

https://www.edukacja.fdds.pl/5e84f3d7-1d2e-48a8-a7fa-7c01ce4e6944/Extras/historia-mateusza.mp4  - prywatność a portale społecznościowe, kontynuacja filmu "Na zawsze", cz.2

https://www.edukacja.fdds.pl/d43be140-c643-4589-b07f-c086b5710202/Extras/naduzywanie.mp4  -prezentacja

 

Linki do filmów poświęconych innym problemom nastolatków

http://edukacja.fdds.pl/9f9ba5e8-7d78-4cb1-9fdd-4ac126d38346/Extras/Historia-Jaska.mp4  - problem przemocy w rodzinie

http://edukacja.fdds.pl/50514240-7b92-4d89-aea3-ad44f3b48f0e/Extras/szkola_historia_Magdy.mp4  - problem przemocy rówieśniczej

https://www.edukacja.fdds.pl/fa341e60-23cf-442e-b2f9-192951cdf339/Extras/dowod_milosci.mp4  - młodzieńcza miłość