Pedagog szkolny

mgr Agnieszka Langkamer

 

HARMONOGRAM DYŻURÓW PEDAGOGA od 01.03.2021r.

Poniedziałek

9.00 – 13.00 dyżur w szkole

Wtorek

9.00 – 14.15 dyżur zdalny

Środa

8.55 – 14.10 dyżur zdalny

Czwartek

8.00 – 12.00 dyżur w szkole

Piątek

8.55 – 12.25 dyżur zdalny

 

Stres przed maturą - porady dla uczniów - zobacz 

Test Kimberly

Jaką rolę w Twoim życiu pełni Internet?

Czy służy tylko do nauki, komunikowania się i bezpiecznej rozrywki, czy może nadmiernie Cię pochłania i jest lub staje się źródłem problemów? Żeby to sprawdzić, wykonaj samodzielnie prosty test Kimberly Young, odpowiadając na poniższe pytania TAK bądź NIE:

  1. Czy odnosisz wrażenie, że twoje zaabsorbowanie Internetem jest na tyle duże, iż nieustannie myślisz o wcześniejszych aktywnościach w Internecie i/lub nie możesz doczekać się kolejnych sesji w sieci?
  2. Czy czujesz potrzebę aby coraz więcej czasu spędzać w Internecie, żeby tym samym zwiększyć swoje poczucie zadowolenia i satysfakcji?
  3. Czy masz za sobą wielokrotne i nieudane próby kontrolowania, ograniczania lub zaprzestania korzystania z Internetu?
  4. Czy zdarzało Ci się odczuwać wewnętrzny niepokój, napięcie, nastrój depresyjny (obniżenie nastroju, smutek) albo rozdrażnienie w sytuacji prób ograniczania lub zaprzestania korzystania z Internetu?
  5. Czy zdarza Ci się korzystać z Internetu przez dłuższy czas niż wstępnie zaplanowany/zakładany?
  6. Czy kiedykolwiek pojawiło się ryzyko zerwania kontaktów z kimś bliskim, utraty ważnej relacji z innymi, problemów w pracy, kłopotów z nauką lub w obszarze kariery zawodowej w związku ze spędzaniem zbyt dużej ilości czasu w Internecie?
  7. Czy kiedykolwiek oszukiwałeś/aś swoich bliskich, terapeutów lub inne osoby, tak, aby ukryć swoje nadmierne zaabsorbowanie Internetem?
  8. Czy korzystasz z Internetu w celu ucieczki od problemów lub dla uniknięcia nieprzyjemnych przeżyć, uczuć (np. poczucia bezradności, poczucia winy, niepokoju lub depresji)?

Interpretacja wyników

Według autorki testu pozytywna odpowiedź (TAK) na 5 spośród 8 powyższych pytań wskazuje, że  możesz być uzależniony/a od Internetu. W takim przypadki wskazane jest skonsultowanie się  z terapeutą uzależnień w celu dokładnego badania i ewentualnego ustalenia strategii terapeutycznej.

 

Można to zrobić, korzystając z telefonu zaufania, pod którym dyżurują specjaliści od uzależnień behawioralnych 801 889 880. Telefon jest czynny codziennie w godzinach 17-22.

 

Drodzy Uczniowie
Drugie półrocze rozpoczęte, a z nim nowy rozdział wytężonej pracy i nauki. Dlatego warto przypomnieć sobie, jak zaplanować naukę i uczyć się efektywnie, w tym celu zachęcamy do obejrzenia filmów instruktażowych:

https://www.youtube.com/watch?v=rz39Kz5zVF4
https://www.youtube.com/watch?v=gf9OKC6G2Mc

 

 Filmy edukacyjne:

"Cyrk motyli"
https://www.youtube.com/watch?v=Db-4wFcWQN0 tolerancja, empatia i akceptacja siebie

"Validation"
https://www.youtube.com/watch?v=0a4tohrC-9g jaką moc mają słowa i jak potrafią zmienić rzeczywistość wokół nas

film o roli autorytetów
https://www.youtube.com/watch?v=XK-70QC_n7k

filmiki o portalach społecznościowych

https://www.youtube.com/watch?v=yPbin...
https://www.youtube.com/watch?v=GXdVP...

cyberprzemoc
https://www.youtube.com/watch?v=7ci0dO3r6TU

historie poruszające różne problemy nastolatków, wstęp do dyskisji o nich
https://www.edukacja.fdds.pl/?option=com_szkolenia&tekst=historia&criteria=&blotem=&search=szukaj

depresja u nastolatków
https://www.youtube.com/watch?v=_96_Ck_w_gw
https://www.youtube.com/watch?v=v_qKbTAQIe0
https://www.youtube.com/watch?v=gAdMVDVWYlQ

Drodzy Uczniowie

W codzienności zdominowanej przez pandemię i ograniczenia rośnie zagrożenie sięgnięcia po używki. Pamiętajcie jednak, że takie rozładowywanie stresu prowadzi do kolizji z prawem, uzależnienia , utraty zdrowia a nawet życia. Odpowiedzi na pytanie, dlaczego NIE WARTO sięgać po używki takie jak: alkohol, narkotyki czy dopalacze, znajdziecie w filmach:

https://dopalaczeinfo.pl/strony/filmy

https://www.youtube.com/watch?v=UU0eiMuUEpM

https://www.youtube.com/watch?v=kDVJrgOP4V0

 

 Drodzy Uczniowie i Rodzice

Przedświąteczny czas sprzyja wzmożonej aktywności w Internecie i robieniu zdalnych zakupów. Dlatego przypominamy o najważniejszych zasadach cyberbezpieczeństwa. 

STOP CYBERPRZEMOCY!!!

Drodzy Uczniowie czas izolacji sprzyja zwiększonej aktywności w Internecie, dlatego tym bardziej bądźcie czujni i reagujcie na wszelkie przejawy cyberprzemocy:

  • ośmieszanie, obrażanie, straszenie, nękanie czy też poniżanie kogoś za pomocą Internetu, albo telefonu komórkowego
  • podszywanie się pod kogoś w portalach społecznościowych, na blogach, wiadomościach e-mail lub komunikatorach
  • włamanie się na czyjeś konto (np. pocztowe, w portalu społecznościowym, konto komunikatora) 
  • publikowanie oraz rozsyłanie filmów, zdjęć, albo informacji, które kogoś ośmieszają
  • tworzenie obrażających kogoś stron internetowych lub blogów
  • pisanie obraźliwych komentarzy na forach, blogach, portalach społecznościowych

 Jeśli doświadczacie któregoś z nich, postępujcie wg wskazówek:

  • powiedzcie o tym zaufanej osobie dorosłej - z jej pomocą będzie Wam łatwiej poradzić sobie z tą sytuacją
  • postarajcie się nie kontaktować ze sprawcą cyberprzemocy i nie odpowiadać na jego zaczepki, dzięki temu unikniecie prowokowania go do dalszych działań
  • zachowajcie wszystkie dowody cyberprzemocy - nie kasujcie smsów, e-maili, rozmów na czatach lub komunikatorach
  • jeśli ktoś dokucza Wam na jakiejś stronie WWW, zróbcie zrzut ekranu - aby zachować to, co widzicie na ekranie, wciśnijcie klawisz "PrintScreen" (Prt Sc), a następnie otwórzcie program tekstowy (np. Word) lub graficzny (np. Paint) i wklejcie tam screen, naciskając jednocześnie klawisze "Ctrl" i "V". Pamiętajcie, aby zapisac plik!
  • pamiętajcie, sprawca cyberprzemocy nie jest bezkarny, oto skutki prawne:

https://www.youtube.com/watch?v=d-ME7clmzIk

https://www.youtube.com/watch?v=_8HEIhHqfCQ

Jeśli jesteście świadkami cyberprzemocy:

  • nie przesyłajcie dalej ośmieszających wiadomości
  • pomóżcie pokrzywdzonej osobie poprzez poinformowanie kogoś dorosłego o jej sytuacji.

 

Zastanówcie się, zanim udostępnicie informacje o sobie innym! - pobierz

 

https://www.youtube.com/watch?v=XMcr2-Ke3I4

https://www.youtube.com/watch?v=PjgRYQRhFQ4

ulotka dla rodziców - pobierz

Więcej materiałów na temat bezpieczeństwa w sieci i nie tylko znajdziecie w zakładce „pedagog szkolny”.

Drodzy Uczniowie, czas obostrzeń i izolacji wymaga od wszystkich dobrej organizacji czasu, na pewno większość z Was wypracowała swoje metody zarządzania czasem i świetnie radzi sobie w nowej sytuacji. Jednak warto sprawdzić czy nie da się jeszcze lepiej gospodarować swoim czasem. Służy temu analiza SWOT, która polega na rozpoznaniu swoich mocnych i słabych stron oraz wynikających z nich szans i zagrożeń. Dzięki niej odpowiecie sobie na pytania:
1. W jaki sposób mogę wzmocnić swoje mocne strony osłabiając przy tym słabe?
2. W jaki sposób mogę wyeliminować zagrożenia dzięki wykorzystaniu szans?
3. Jak dzięki mocnym stronom mogę wykorzystać szanse?
4. W jaki sposób słabe strony mogą wzmocnić zagrożenia?

Do pobrania:

psychozabawa pozwalająca lepiej rozpoznać swoje mocne strony - pobierz (zał.1)

analiza SWOT - pobierz (zał.2)



Przedłużający się czas epidemii to niewątpliwie trudny czas wpływający na obniżenie nastroju a nawet skutkujący depresją. W sytuacji przedłużającego się spadku nastroju i apatii warto sprawdzić czy to symptomy depresji. Można do tego wykorzystać skalę depresji Becka. To wstępny test, który można samemu przeprowadzić w domu, by zorientować się, czy gorszy nastrój jest chwilowy, czy może należy skorzystać z fachowej pomocy.

Do pobrania:

skala depresji Becka - pobierz (zał.3)

ulotka - pobierz (zał.4)

 

Czas pandemii sprzyja zwiększonej aktywności w Internecie, jak zrobić to bezpiecznie i odpowiedzialnie, jak uniknąć zagrożeń i nie pozwolić się wykorzystać oszustom? Poniżej znajdują się linki do materiałów poświęconych tym problemom:

Filmy dla uczniów i do wykorzystania na godzinach wychowawczych

https://www.edukacja.fdds.pl/06a0dcbb-10d3-4e00-9f5e-a7844e3b3823/Extras/na-zawsze.mp4 - prywatność a portale społecznościowe

https://www.edukacja.fdds.pl/ae579dae-66d6-4ffe-a057-70b7431ccc40/Extras/historia-julki.mp4  - prywatność a portale społecznościowe, kontynuacja filmu "Na zawsze", cz.1

https://www.edukacja.fdds.pl/5e84f3d7-1d2e-48a8-a7fa-7c01ce4e6944/Extras/historia-mateusza.mp4  - prywatność a portale społecznościowe, kontynuacja filmu "Na zawsze", cz.2

https://www.edukacja.fdds.pl/d43be140-c643-4589-b07f-c086b5710202/Extras/naduzywanie.mp4  -prezentacja

 

Linki do filmów poświęconych innym problemom nastolatków

http://edukacja.fdds.pl/9f9ba5e8-7d78-4cb1-9fdd-4ac126d38346/Extras/Historia-Jaska.mp4  - problem przemocy w rodzinie

http://edukacja.fdds.pl/50514240-7b92-4d89-aea3-ad44f3b48f0e/Extras/szkola_historia_Magdy.mp4  - problem przemocy rówieśniczej

https://www.edukacja.fdds.pl/fa341e60-23cf-442e-b2f9-192951cdf339/Extras/dowod_milosci.mp4  - młodzieńcza miłość